Planera Motivering Kontrollera

Namnet på annonsen på Internet. Effektiv annonsering på Internet. Typer av Internetreklam. Teasers och virala videor

04Mar

Stadier av en onlineannonseringskampanj

  • Informerar konsumenten om din produkt, dess egenskaper och fördelar;
  • Utbildar konsumenten att använda din produkt;
  • Underhåller;
  • Säljer.

Idag har företagare ett brett utbud av kanaler för reklamdistribution: TV, radio, tryckta resurser, skyltar. Internet anses dock vara den mest lovande av kanalerna för att distribuera ett kommunikationsmeddelande.

låt oss överväga stadier av utveckling av onlineannonsering i Ryssland:

  1. Först var det spam. Början av 90-talet av förra seklet. Vi minns alla irriterande försäljningsmail i våra inkorgar. Avsändare hade inte möjlighet att anpassa e-postmeddelanden, så de skickade dem till alla. Som ett resultat fick annonsörer i de flesta fall bara en arg reaktion från användarna.
  2. 2000-talet - uppkomsten och användningen av sociala nätverk för att marknadsföra produkter. Utvecklingen av webbläsare och sökmotorer har gjort det möjligt att genomföra personliga reklamkampanjer på Internet.
  3. 2010-talet är åren av meddelanden och popup-fönster.

Innan vi går vidare till att studera typerna av onlineannonsering kommer vi att överväga huvudstadierna för att genomföra en reklamkampanj på Internet:

  1. Formulera målen för en reklamkampanj på Internet;
  2. Definition av målgruppen. Här är det nödvändigt att beskriva demografiska och psykografiska faktorer, intressen och preferenser.
  3. Utveckling av ett strategi- och marknadsföringsprogram. Här är det nödvändigt att ta hänsyn till din målgrupp och annonskampanjens budget;
  4. Genomförande;
  5. Övervakning av resultatindikatorer.

Fördelar med onlineannonsering framför andra metoder

Alla företag har inte stora marknadsföringsbudgetar. På senare tid har detta varit den främsta orsaken till misslyckandet av små nya organisationer, deras ansträngningar märktes inte mot bakgrund av storslagna reklamkampanjer från de gamla på marknaden.

Med tillkomsten av onlineannonsering har allt förändrats. Reklam på Internet är inte lika dyrt som reklam på tv, radio och i tryckt form. Till och med hemmafrun Masha, som gör hemgjord tvål och sedan säljer den på sin sociala nätverkssida, har råd.

Internet låter dig anpassa ditt meddelande på ett sådant sätt att det endast visas för de användare som är intresserade av det, det vill säga bara för din potentiella publik. Samtidigt kan du anpassa produktannonsering för varje kund individuellt, efter dennes behov och intressen.

Typer och kostnader för annonsering på Internet

Faktum är att det idag finns ett stort antal typer av reklam på Internet. För att göra det lättare att tillhandahålla information kommer vi att kombinera dem i grupper.

kontextuell reklam

Detta är det mest kända sättet att marknadsföra på World Wide Web.

Till exempel säljer du hemgjord tvål, så kontextuell reklam för dina produkter kommer att placeras på kvinnoforum, webbplatser med kvinnors råd.

Fördelar:

  • Personalisering;
  • Orientering till målgruppen;
  • Spara tid och pengar;
  • Synlig effektivitet.

Minus:

  • Kontextuell annonsering fungerar precis så länge du betalat för;
  • Instabilt pris;
  • Behovet av regelbunden optimering av meddelandet för att säkerställa "klickbarhet";
  • Misstroende från målgruppens sida;

Låt oss omedelbart ta reda på vilka kontextuella annonseringsverktyg som finns och hur man placerar dem med vart och ett av dem.

Yandex Direct- ett av de mest kända och effektiva verktygen för kontextuell reklam. Att ställa in det är ganska enkelt, vi kommer att beskriva sekvensen av åtgärder när du placerar kontextuell reklam i Yandex Direct.

  • Vi registrerar oss i Yandex-systemet. Under registreringen väljer vi tjänstens professionella gränssnitt. Klicka på länken "Placera en annons".
  • Ställa in inställningar för annonskampanjer. Här måste du välja företagets namn, ange ditt förnamn, efternamn och patronym, födelsedatum. Det är inte så viktigt. Du måste vara uppmärksam på fem punkter: strategi, tidsinriktning, region, inställning på tematiska webbplatser och ytterligare fraser.

Tidsinriktning visar tiden på dagen då ditt meddelande kommer att visas i Yandex sökmotor och veckodagarna. När du väljer tidsinriktning rekommenderar vi att du litar på typen av produkt och budget.

Regionen beror på var du säljer din vara. Till exempel, om du bara erbjuder hemgjord tvål i Moskva och inte erbjuder tjänster för dess leverans till regionerna, bör du ange Moskva i det här inställningsfältet.

Inställning på tematiska webbplatser behövs för att begränsa resurserna där ditt meddelande kommer att visas. Många experter rekommenderar att du stänger av problemet på tematiska webbplatser så att meddelandet endast visas i själva sökmotorn när användaren begär det.

Ytterligare fraser är de fraser som ditt meddelande kommer att visas för, förutom de viktigaste nyckelorden. I regel är det synonymer och ord som har en nära betydelse. Experter rekommenderar också att du inaktiverar det här alternativet för att göra problemet mer relevant.

  • Du måste välja annonsens titel och text, samt välja sökord. Detta steg är det viktigaste.

För att välja titel och text måste du fylla i fältet "länk till webbplatsen". I det här fältet måste du kopiera länken, i vårt fall, webbplatsen där vi säljer vår hemgjorda tvål. Efter denna åtgärd kommer titeln och texten att skrivas in automatiskt.

Nyckelord väljs på Yandex nyckelordsvalstjänst. Du kommer till det genom att klicka på länken "Hämta ord" bredvid det nya sökordsfältet.

I tjänsteinställningarna anger vi regionen och skriver sekventiellt fraser som motsvarar vår uppgift - att sälja tvål. Köp till exempel hemgjord tvål, hemgjord tvål i present och så vidare.

När du har skrivit in frasen och klickat på knappen "Hämta" kommer du att se en sida med frekvensen av den inskrivna frågan under en viss tidsperiod i vilken region som helst, samt frågor som liknar innebörden och deras frekvens . Välj inte fraser och ord med en frekvens av förfrågningar över 1000, förfrågningar med en frekvens på 500 till 1000 per månad är bra för oss.

Om du vill att en hel fras eller ett helt ord ska visa din annons endast i den form du angav den, skriv den frasen eller ordet inom citattecken. Till exempel, om du inte citerade frasen "hemgjord tvål", kommer din annons för försäljningen också att visas när du frågar "hemgjord tvål hur man lagar mat", vilket vi inte behöver.

  • I nästa steg kommer du att se dina sökord och deras priser. Vi kan sålla bort förfrågningar som är för dyra med hjälp av inställningarna längst upp på sidan.
  • Skicka en annons för moderering och betalning för klick. I händelse av att din kampanj inte har passerat moderering, råder vi dig att kontakta Yandex Direct-supporten på 8 800 333-9639, ange numret på annonskampanjen och ta reda på orsaken. Ofta avvisas annonser av misstag.

Men vi ger fortfarande sekvensen av åtgärder:

  • Det första steget är att registrera dig hos Google.
  • Det andra steget är att välja typ av kontextuell reklam, det vill säga tjänsterna där din annons kommer att visas: Googles sökfrågesida, webbplatser. Dessutom, i det första skedet anger vi namnet på annonskampanjen, det kommer inte att visas för användarna.

Här väljer vi de plattformar som annonsen ska visas på, region och strategi. Allt är detsamma som i Yandex Direct.

Men det finns också skillnader. Den första är möjligheten att ställa in en maximal klickfrekvens och budget. Den andra skillnaden är möjligheten att lägga till länkar till ytterligare resurser. Slutligen är den tredje skillnaden möjligheten att ange start- och slutdatum för din reklamkampanj.

  • Det tredje steget är valet av sökord. Googles tjänst för val av sökord liknar Yandex. Reglerna är desamma.
  • Det fjärde steget är att skicka annonsen för moderering, betalning och placering.

bannerannonsering

Fördelar:

  • minnesbarhet;
  • "Conspicuity";
  • Bred publiktäckning;
  • Öka företagets/varumärkesmedvetenheten;

Minus:

  • Förargar snabbt användaren (behöver bytas ofta);
  • Kan vara påträngande och uppfattas negativt av användaren.

Låt oss nu ta reda på hur man placerar bannerannonser. För att göra detta kan du välja ett av två sätt: en oberoende sökning efter resurser och placering eller placering med hjälp av tjänsterna för bannertjänster.

Här är en jämförelsetabell för dessa två metoder.

Karakteristisk

Självboende

Använda tjänsterna för bannerplaceringstjänster (låt oss ta Rotaban-tjänsten som ett exempel)

Kvaliteten på värdsajter

Hög

Låg (medium)

Hämnd

Hög

Pris

Beror på värdsidan

Beror på värdsidan

Kort

Tidskostnader

Hög
  • Sök efter webbplatser och resurser för placering. För att hitta en lämplig resurs för att placera en banner måste du göra en begäran om ett ämne i vilken sökmotor som helst. I vårt fall hemgjord tvål. Vi skriver i sökmotorn "en blogg om naturkosmetik" och går igenom de fem första länkarna.

När du har kommit till webbplatsen måste du vara uppmärksam på fem element: webbplatsdesign, närvaron och mängden reklam, webbplatsinnehåll, webbplatstrafik, publiktäckning. Om alla indikatorer är tillräckligt höga kan du söka efter avsnittet "Reklam" och förhandla om placeringen med webbplatsägaren.

  • Skapa en banner. Det ska vara minnesvärt och även relevant för din produkt. Vi rekommenderar att du placerar information om produktens fördelar på bannern. Till exempel kommer hemgjord tvål att lindra torr hud på händerna och omsluta dig i doften av mogna persikor. Det är också nödvändigt att placera din logotyp och bild av produkten. Användaren kommer att få resten av informationen efter att ha klickat på länken.

När du skapar en banner måste du vara uppmärksam på standarder. Storleken på bilden anges av ägaren till webbplatsen där annonsen kommer att placeras. Diskutera denna fråga i förväg. Men formatet kan vara jpeg för statiska bilder och gif eller flash för animering.

  • Vi betalar och placerar.

Teasers och virala videor

Kärnan i dessa verktyg är att skapa en sådan video, bild eller textmeddelande som omedelbart skulle intressera användaren och bli ett slags "virus", det vill säga att det skulle distribueras på nätverket oberoende med hjälp av användarna själva. Det är bättre att placera sådana annonser i sociala nätverk, forum.

Fördelar:

  • Inget behov av att spendera pengar på distribution;
  • Bred publiktäckning;
  • Enkel utförande;
  • Personalisering.

Minus:

  • Hög risk för misslyckande för hela reklamkampanjen;
  • Hög konkurrens;
  • Felaktig tolkning av meddelandet av användaren.

Inriktning på sociala medier

Riktad reklam i sociala nätverk är det mest tillgängliga reklamverktyget på Internet. Inriktning är en liten annons på ett socialt nätverk som klickar på vilken användaren kommer att omdirigeras till din webbplats eller sida.

Fördelar:

  • Hög grad av att träffa målgruppen (inriktning);
  • Låg kostnad;
  • Enkel installation.

Minus:

  • Sociala nätverk som är värd för riktad reklam är inte inriktade på försäljning;
  • Inlägg är endast möjligt i det sociala nätverket.

Inriktningsannonsstrukturen bör innehålla följande element:

  • Länk till din resurs;
  • Rubrik;
  • Den huvudsakliga informationen som du vill förmedla till konsumenten (en eller två meningar);
  • Bild (om ditt varumärke är känt kan du placera en logotyp, i andra fall är det att föredra att använda en bild av produkten);
  • Målgruppsparametrar: demografi, intressen.

Genom att följa den här strukturen kan du skapa effektiv inriktningsannonsering på alla sociala nätverk.

Reklam i sociala nätverk

Det är väldigt enkelt att lägga upp en annons. Det räcker att komma överens med ägaren av sidan eller gruppen om placering för en viss kostnad.

Fördelar:

  • Personalisering;
  • Låg kostnad;
  • Enkel placering;
  • Möjlighet att skapa feedback med konsumenter.

Minus:

  • Behovet av ständig uppdatering;
  • Sociala nätverk är inte inriktade på försäljning, så annonsering på sociala nätverk är mer av informativ karaktär.

Anslagstavlor som plattform för reklam

Anslagstavlor som plattform för reklam används ofta av småföretag. En sådan annons är en enkel annons för försäljning med en länk till sajten. Dessutom är anslagstavlor en plats där du kan placera annonser på Internet helt gratis.

Fördelar:

  • Låg kostnad (kan vara gratis);
  • Personalisering;
  • Försäljningsfokus.

Minus:

  • Liten täckning;
  • Användarens misstro.

Popup-fönster

Popup-fönster - dessa är popup-fönster ovanpå resursen som gör det svårt för användaren att se webbplatsen.

Att skapa popup-fönster kräver programmeringskunskaper, så vi råder dig att kontakta IT-specialister för hjälp.

Om du inte har en sådan möjlighet kan du använda någon av följande tjänster för att skapa popup-fönster:

  • hej bar- en ganska enkel tjänst. Vid registreringen får du en särskild kod som måste infogas i din webbmall. Sedan kommer du att uppmanas att konfigurera uppgifterna för tjänsten (samla in användarkontaktdata, ringa, omdirigera till en annan sida, annons), popup-typ, annonstext och bild. Detta slutför skapandet av popup-fönstret. Tjänsten är betald.
  • GetSiteControl. Den här tjänsten upprepar helt processen att ställa in ett popup-fönster i Hello Bar-tjänsten, så vi kommer inte att uppehålla oss vid det. Tjänsten är också betald.
  • mailmunch Den har en gratisversion med begränsad funktionalitet. Dessutom erbjuder denna tjänst, förutom att ställa in typ av fönster, att välja en mall, designa och lägga till ytterligare fält. Sekvensen av åtgärder när du skapar ett fönster liknar de tidigare tjänsterna.
  • Sumome har även en gratisversion. Serviceinställningen är identisk med de tidigare.

Fördelar:

  • Hög varumärkesåterkallelse;
  • Bred täckning.

Minus:

  • Relativt hög kostnad;
  • Möjligheten att blockera dem i webbläsarinställningarna;
  • Hög placeringskomplexitet;
  • Överdriven besatthet;
  • Blandade reaktioner från användare.

Pushmeddelanden

Men till skillnad från popup-fönster kräver push-meddelanden också noggrann studie av innehållet i reklammeddelandet. Först och främst bör det intressera användaren och tvinga dem att följa länken.

Fördelar:

  • personalisering;
  • Bred täckning;

Minus:

  • Användarens misstro;
  • Hög placeringskomplexitet;
  • Relativt hög kostnad.

Reklam i mobilapplikationer

Annonser i mobilapplikationer baserade på Android och iOS är också popup-fönster. I det här fallet kan användaren inte inaktivera annonsen förrän de har sett den. Först efter det kommer själva applikationen att vara tillgänglig för användaren.

Du kan göra en sådan anmälan efter ömsesidig överenskommelse med ägaren av applikationen. Den tekniska sidan av utvecklingen av annonsen tas som regel över av applikationsutvecklaren.

Fördelar:

  • 100 % garanti för att användaren kommer att se din annons;
  • varumärkeskännedom;
  • Bred täckning.

Minus:

  • Tvetydig användarreaktion;
  • Ej inriktad på försäljning;
  • Hög placeringskomplexitet;
  • Relativt hög kostnad för boende.

Reklamfilmer på YouTube

Samtidigt bör du sträva efter att se till att användaren "delar" det han såg med sina vänner. Detta gör att vi kan få den så kallade virala effekten, där potentiella konsumenter själva distribuerar din reklam.

Det finns flera regler som måste följas när du skapar en viral video:

  • Behöver vara "osynlig". Enligt författaren bör viral reklam inte påtvinga en produkt, dess uppgift är bara att tipsa konsumenten om produkten.
  • Tålamod, bara tålamod. Viral reklam tar ofta lång tid att bli känd och göra vinst.
  • "Smitta" konsumenten! Konsumenten måste vilja prata om annonsen och produkten.
  • Viruset är "mästaren" över situationen. Tankar, handlingar av konsumenten måste vara under kontroll av viruset.
  • Utnyttja kraften i svaga band. I distributionen av viral reklam på Internet är användare med ett stort antal tillfälliga sociala kontakter av största vikt, snarare än personer som regelbundet kommunicerar med en viss krets av nära människor.
  • att nå en vändpunkt. För att viral reklam ska nå en viss skala är det nödvändigt att investera tid, arbete och pengar i den.

Ett utmärkt exempel på en viral video är en annons för leveranstjänsten Delivery Club. Företaget släppte en serie korta videor om Teenage Mutant Ninja Turtles som använder en onlinematleveranstjänst för att lösa sin rädsla för social kontakt när de handlar pizza. Varje video har sin egen storyline, vars centrum är Delivery Club. En video kostade företaget i genomsnitt 5 000 rubel, och försäljningen fördubblades.

Ett annat exempel på en viral video är en annons för Cadbury-choklad. I videon på 1,5 minuter spelar en enorm gorilla trummor och en chokladkaka dyker upp i slutet av reklamfilmen. Detta virus kostade företaget nästan en miljon rubel. Det gav dock inga ekonomiska resultat.

Låt oss ta en titt på varför en reklam värd 5 000 rubel visade sig vara mer effektiv än en reklam värd 1 miljon rubel.

  • Din produkt ska vara central i berättelsen;
  • Hjältarna i videon bör förknippas med din produkt/företag/varumärke (vi minns alla den tecknade filmen om ninjasköldpaddor som älskade pizza väldigt mycket);
  • Videon ska inte förolämpa publikens känslor.

Nyhetsbrev via e-post

På många sätt har detta blivit möjligt tack vare utvecklingen av webbläsare och internet i allmänhet. Du kan få information om användarnas intressen och preferenser baserat på deras senaste förfrågningar i sökmotorer. Och detta låter dig i sin tur göra personliga utskick.

I det här fallet måste brevet uppfylla flera kriterier:

  • Ljus, intressant titel;
  • Personligt erbjudande (produkten måste lösa problemet för en specifik konsument). Det är nödvändigt att skriva ett individuellt brev för varje potentiell kund!
  • Brevet måste innehålla en länk till din webbplats;
  • Se till att bifoga en knapp längst ner i brevet som gör att du kan avregistrera dig från din e-postlista.

Fördelar:

  • Personligt förhållningssätt;
  • Fokus på försäljning;
  • Enkel implementering;
  • 100 % garanti för att användaren ser din annons.

Minus:

  • Hög arbetsinsats;
  • Svårigheter att få kontaktuppgifter till potentiella kunder;
  • Överdriven besatthet.

Expertartiklar i nättidskrifter

Det första du behöver göra är att komma överens med tidskriftens redaktör om placeringen av artikeln (för en viss kostnad eller till och med gratis).

Artikeln måste skrivas av dig själv. Samtidigt ska artikeln motsvara tidskriftens ämne och brevets stil.

I en expertartikel är det nödvändigt att ge den mest fullständiga beskrivningen av din produkt, dess fördelar och ange konsumentvärde. Det är tillrådligt att bekräfta dina ord med data från vetenskapliga eller expertstudier.

Fördelar:

  • Hög grad av förtroende hos potentiella konsumenter;
  • Låg kostnad (vanligtvis);
  • Förbättrar bilden av företaget;
  • informerar konsumenten;
  • Enkel implementering.

Minus:

  • Liten täckning (beror på tidskriften);
  • Ej riktad till försäljning.

CPA och affiliate-marknadsföring

CPA eller kostnad per åtgärd översatt från engelska betyder "betala för åtgärd". CPA är faktiskt ett marknadsföringsverktyg som innebär att du betalar för internetannonsering först efter att din potentiella kunds målåtgärd har slutförts. Målåtgärden kan vara en länk, registrering på sajten eller köp av din produkt, du sätter själv målet för annonsörer.

Om den fastställda åtgärden inte slutfördes utförs inte betalning för marknadsföringstjänster. När det gäller CPA är båda parter, kunden och entreprenören, intresserade av det maximala resultatet av en reklamkampanj, eftersom deras vinst är direkt beroende av dess framgång. De blir partners, varför CPA-marknadsföring även kallas för affiliate-marknadsföring.

Fördelar med CPA Marketing

  • Du betalar endast för riktiga kunder;
  • Dina kostnader är fasta (du ställer in dem själv);
  • Annonssajternas intresse för att locka kunder;
  • Spara tid och arbetsresurser;
  • Bred publikräckvidd.

Nackdelar med CPA Marketing

  • Behovet av att ingå ett avtal;
  • Höga inträdesbarriärer för små organisationer: webbplatser vill inte ta emot "små" beställningar;
  • Hög konkurrens om annonsutrymme;
  • Det finns risk för bedrägeri från reklamsajter.

Således tillåter CPA dig att endast betala för riktiga kunder (leads) som annonsören skickar till dig. För att tillämpa CPA-marknadsföring i praktiken används CPA-nätverk eller affiliate-program. De är tjänster där annonsörer väljer lämpliga plattformar för att marknadsföra sina produkter.

CPA-nätverk fungerar enligt följande: annonsören ingår ett avtal med nätverket, ställer in parametrarna för reklamkampanjen (pris, laddar ner själva reklammaterialet, ställer in målåtgärden), fyller på budgeten med ett visst belopp och får sedan sina kunder.

Native advertising

Native advertising används ofta av PR-specialister i sin verksamhet. Denna typ av reklam är ett intressant innehåll för läsare av sajtplattformen. Det är detta som gör native advertising attraktiv för PR-personer, ofta publicerar internetresurser sådana annonser gratis och till och med tackar annonsören för intressant innehåll.

  • Låg kostnad (möjlighet till gratis placering);
  • Möjligheten att överlåta ansvaret för att skriva själva artikeln till tredjepartsspecialister;
  • Levande intresse för innehåll.
  • Låg grad av personalisering;
  • Syftar till att informera, inte sälja;
  • Risken att "tappa" produkten bakom intressant innehåll.
  • Dess läsare bör vara din målgrupp;
  • Innehållet bör motsvara ämnet för din reklamartikel.

SEO + din informationssida

För att göra detta, välj nyckelord (de fraser och ord som användarna använder som sökningar i sökmotorer) om ditt ämne. Det är bättre att göra detta i två tjänster samtidigt: Yandex Wordstat och Google Adwords för att höja webbplatsen i sökresultaten för Google och Yandex. Skriv sedan en artikel som innehåller dessa ord och fraser. Artikeln ska vara intressant och informativ. Samtidigt bör dess tema marknadsföra din produkt.

Fördelar:

  • Marknadsföring av din egen webbplats;
  • Positiv uppfattning från läsarna;
  • Livligt intresse för innehåll;
  • Låg kostnad för kampanjen (kan vara gratis);
  • Attrahera nya kunder från sökmotorer.

Brister:

  • Låg grad av personalisering;
  • Risken att skapa alltför "reklam"-innehåll (avslag från webbplatser och negativa reaktioner från konsumenter);
  • Risken att "tappa" produkten bakom intressant innehåll;
  • Möjlig förlust av webbplatsens säljfunktion.

Jämförelse av alla typer av reklam på Internet

Genomsnittlig kostnad för placering Orientering

Komplexiteten i genomförandet

200 rubel/dag Försäljning
Beror på resursen som den är placerad på, storleken på bannern och placeringen av bannern på sidan.

Kan implementeras självständigt

teasers

300 rubel/dag. Beror på resursen, beräknad utifrån kostnaden per klick Försäljning/

Kan implementeras självständigt

200 rubel/dag. Beror på resursen, beräknad utifrån kostnaden för ett klick (övergång)

Kan implementeras självständigt

20 rubel / dag. Resursberoende Öka varumärkesmedvetenheten, informera konsumenterna

Kan implementeras självständigt

Anslagstavlor

Gratis reklam möjlig Försäljning

Kan implementeras självständigt

Popup-fönster

Beror på många faktorer Försäljning/varumärkeskännedom

Hjälp av specialister (programmerare) behövs. Det är möjligt att använda speciella tjänster (Hello Bar, GetSiteControl, Mailmunch, Sumome, AddThis, Witget, Picreel, Optimonk)

Pushmeddelanden

Beror på många faktorer Försäljning/varumärkeskännedom

Behöver hjälp av specialister (programmerare)

Beror på många faktorer Öka varumärkeskännedomen

Efter överenskommelse med ägaren av ansökan

Gratis boende möjligt Öka varumärkeskännedomen

Beror på idén med videon

Gratis med kontaktuppgifter Försäljning, informera konsumenter

Kan implementeras självständigt

Expertartiklar

100 rubel/dag

Kan implementeras självständigt

CPA och affiliate-marknadsföring

Andel av försäljningen Försäljning

Användning av tjänster / kan implementeras självständigt

Beror på många faktorer Informera konsumenten / förbättra bilden av organisationen Kan implementeras självständigt
SEO + din informationssida Beror på många faktorer Informera konsumenten / förbättra bilden av organisationen / försäljning

Du kan implementera det själv, men det är bättre att kontakta specialister

Beräkning av effektiviteten av en reklamkampanj på Internet

Efter att vi har valt de mest lämpliga marknadsföringsverktygen för oss på Internet måste vi börja utvärdera effektiviteten hos var och en av dem. Det finns tre universella sätt att utvärdera effektiviteten av en annonskampanj på Internet: CPM, CTR och CPC. Låt oss överväga var och en av dem.

Klickfrekvens (CTR) - klickfrekvens. Den visar antalet användare som klickade på länken efter att ha sett din annons.

CTR definieras som förhållandet mellan antalet klick på din annons och det totala antalet annonsvisningar multiplicerat med 100 %.

Exempel. Din annons visades 2,5 tusen gånger och klickades på av 200 personer. Således är CTR = 200/2500*100% = 8%.

Det betyder att din annons förde 8 % av användarna som såg annonsen till din webbplats. Som regel fluktuerar CTR-indikatorn i intervallet från 1% -2%.

För att öka denna indikator är det nödvändigt att utföra följande arbete med annonsen:

  • Maximal personalisering;
  • Gör det ljusare och mer kontrast;
  • Ändra storlek (förstora);
  • Ändra placeringen av annonsen (placera den i mitten).

Kostnad per klick (CPC) - CPC. Den här indikatorn visar kostnaden per klick på din annons.

Med CPC kommer du att kunna utvärdera din annons i termer av återbetalningen från en potentiell kund som kom till din webbplats.

Exempel. Din banner kostar 6000 rubel per månad. Under den här månaden gick 500 potentiella kunder till din webbplats genom den. CPC \u003d 6000/500 \u003d 12 rubel. Således kostar en övergång till webbplatsen från bannern dig 12 rubel.

För att öka SRS måste du:

  • Anpassa din annons så mycket som möjligt;
  • Ställ in ett geografiskt visningsfilter;
  • Ställ in ett tidsfilter för visningar (den tid på dagen då din annons kommer att visas);

Kostnad per mile (CPM) – visar en fast kostnad på 1000 visningar, exklusive klick.

Den beräknas som produkten av tusen visningar, CTR och kostnad per klick.

Exempel. Din annons visades 2500 gånger och klickades på av 200 personer. Dess kostnad är 400 rubel per dag.

CTR = 200/2500*100% = 8%;

CPC = 400/200 = 2 rubel per dag;

Således kostar CPM = 1 000 * 8 % * 2 = 160 rubel 1 000 visningar av din annons.

Hur man bäst driver en onlineannonskampanj

Det är dags att prata om hur man bäst driver en onlineannonseringskampanj: på egen hand eller med hjälp av tredjepartsspecialister på onlineannonsering.

Detta är en ganska svår fråga. Svaret på detta beror på faktorer som:

  • Tillgång till ledig tid;
  • Din utbildning;
  • Utvalda typer av reklam på Internet;
  • din produkt;
  • Målgruppen.

Men ändå jämförde vi dessa två metoder för att genomföra en reklamkampanj på Internet, analysdata presenteras i tabellen.

Index

På egen hand Frilansare
Låg (möjligt gratis boende) Från 1 000 rubel för en typ av reklam på Internet

Från 3 000 rubel

tidskostnad

Hög Låg

Arbetskraftskostnader

Hög Medium
Hög Hög

Bredden av valet av marknadsföringsverktyg på Internet

Inte alla verktyg tillgängliga Alla verktyg tillgängliga

Alla verktyg tillgängliga

Vanliga frågor om marknadsföring online

  1. Vilken typ av reklam på Internet anses vara mest effektiv?

Det finns inget som heter det mest effektiva marknadsföringsverktyget. Allt beror på syftet med reklamkampanjen, detaljer, studiekvalitet. Men ur ekonomisk effektivitetssynpunkt kan för närvarande kontextuell reklam urskiljas.

  1. Är det möjligt att genomföra en reklamkampanj på Internet utan att spendera pengar?

Jo det kan du. Men i det här fallet måste du spendera mycket tid och ditt eget arbete. Samtidigt kommer begränsade verktyg att vara tillgängliga för dig: reklam på anslagstavlor, reklamfilmer på YouTube och e-postlistor.

  1. Vad är det bästa sättet att kombinera reklamverktyg på Internet? Kan bara ett verktyg användas?

Du kan inte skapa en universell medieplan. Kombinationen av dessa eller dessa verktyg beror på dina mål, förmågor, produkt. Men samtidigt kan det otvetydigt konstateras att användningen av endast ett marknadsföringsverktyg på Internet inte kommer att leda till betydande resultat.

Försäljningsgenerator

Lästid: 13 minuter

Vi skickar materialet till dig:

All reklam av reklamkaraktär som distribueras på webben hänvisar till internetreklam. Vid första anblicken är allt ganska enkelt, men det är det inte. Om du använder olika typer av onlineannonsering klokt, kommer ditt företag att utvecklas framgångsrikt. Omvänt kan slarv i denna fråga leda till ett slöseri med pengar som inte kommer att ge de förväntade resultaten.

Karakteristiska egenskaper för alla typer av onlineannonsering

Internetreklam är den mest lovande marknadsföringsriktningen, eftersom kostnaden är ganska låg jämfört med andra typer av reklam, men publiktäckningen är verkligen enorm: potentiellt kan den ses av absolut alla användare av persondatorer, bärbara datorer, surfplattor, smartphones och andra mobila enheter.

Början av bildandet av internetreklammarknaden faller i mitten av 90-talet av 1900-talet. Men fram till 2000-talet ansåg inte annonsörer en sådan marknadsföringsinriktning som en prioritet, och endast företag med hög utvecklingsnivå marknadsförde aktivt sina produkter och tjänster på webben. Internet har varit en extra reklamplattform som låter dig genomföra marknadsföringsaktiviteter offline.

World Wide Web har utvecklats snabbt, och detta har blivit en av anledningarna till förändringarna i den ekonomiska politiken. I mitten av 2000-talet hade Internet blivit den viktigaste kanalen som användes för att interagera med konsumenter.

Analytiska system har också börjat fungera, utformade för att snabbt och exakt mäta effektiviteten av annonsering på Internet.

På senare tid har det funnits ett nära samband mellan målinriktning och interaktivitet. Inriktning innebär tilldelning av alla användare till en viss del av publiken som uppfyller de valda kriterierna, och demonstration av reklammaterial för just denna grupp människor. Till exempel får en person som har klarat registreringsproceduren på en webbplats med biltema annonser om prylar som passar specifikt för modellen på hans bil.

Fördelar med onlineannonsering framför andra typer av annonsering

Det är uppenbart att onlineannonsering har fler fördelar än någon annan form. Men det har också nackdelar. Det är nödvändigt att känna till dem, eftersom detta gör att du kan korrigera de misstag som gjorts och presentera företaget från den bästa sidan:

  • Innan du startar en annonskampanj på webben bör du ta reda på från vilka källor målgruppen tar information om de köpta produkterna.
  • Det finns många konkurrenter på Internet, så innan du lägger ut en annons, tänk på det unika med ditt reklambudskap för att övertyga användare att köpa en produkt eller beställa en tjänst från dig.


Skicka in din ansökan

Prisbildning i onlineannonsering

Som regel finns det två vanligaste scheman:

CPM (kostnad per tusen visningar)

Betalningen beräknas beroende på hur många gånger en annons eller banner visades för besökare. Det spelar ingen roll om de klickade på länken eller inte. Naturligtvis tillkommer det ingen extra kostnad för att klicka på en länk. I de flesta fall används denna modell när du placerar visningsannonser.

CPM-modellen har följande fördelar:

  • låg kostnad;
  • att göra en budgetprognos är lätt, eftersom priset är fast (per 1000 visningar);
  • annonserna kommer garanterat att visas det antal gånger du beställt.

Modellen har också nackdelar:

  • om annonsen visades betyder det inte att den kommer att klickas på, det vill säga att budgeten kan användas ineffektivt;
  • det är svårt att förutse trafik för ett specifikt antal visningar;
  • konverteringen är mycket låg, och publiken lider av "bannerblindhet".

PPC (betala per klick)

Systemet framgår tydligt av namnet - du behöver bara betala för övergångar av besökare till din webbplats, det vill säga kostnaden för reklam beror inte på hur många gånger den visades. Du betalar för att klicka på länken. Den här prismodellen används för kontextuell reklam och teaserannonsering.

Dygder PPC-scheman är:

  • enkel beräkning av antalet klick till målsidan: det är inte svårt att ta reda på vem och hur många gånger som klickade på länken, vad kunden gjorde på din webbplats;
  • risken för överutgifter minimeras, eftersom du bara betalar för det antal klick du behöver;
  • du kan begränsa kostnaden för reklam för en viss tidsperiod;
  • du kan rikta in dig på din målgrupp med olika parametrar: demografisk, geografisk, etc.;
  • PPC-annonsering har en högre ROI;
  • det lockar trafik mer effektivt.

Brister modellerna är följande:

  • Bildandet av kostnaden för ett klick utförs som regel enligt resultatet av en auktion mellan annonsörer. Detta leder till en betydande ökning av priset på reklamprodukter som säljs av ett stort antal konkurrenter;
  • Om en användare har landat på din sida är detta inte en garanti för att de kommer att göra ett köp. Syftet med hans besök kan helt enkelt vara intresse
  • innan du får erfarenhet av att optimera en reklamkampanj kan du spendera mycket pengar på experiment;
  • Enligt statistiken sker även oavsiktliga klick på annonser på Internet. Du kommer också att behöva betala för dem.

Andra prismodeller används också, men ganska sällan.

De viktigaste typerna av onlineannonsering med exempel

Och nu, låt oss titta på vilka typer av onlineannonsering som finns på webben, vilka är för- och nackdelarna med var och en.

kontextuell reklam

kontextuell reklam- Dessa är text- eller textgrafiska moduler som placeras på Yandex-sidor och på partnerwebbplatser. Med andra ord kan kontextuell reklam motsvara ämnet på webbplatsen där den är placerad, eller så kan den visas beroende på vilka frågor användaren anger oftast.

Kontextbaserad annonsering är riktad, det vill säga den är fokuserad på olika kundgruppers intressen, och detta är dess fördel. En kontextuell annons visas för en potentiell kund om användarens intresse för produktens ämne har uppmärksammats, eller om den föreslagna produkten matchar ämnet för den resurs som annonsen är placerad på.

De flesta av de stora sökmotorerna har sina egna kontextuella annonseringstjänster. I Runet är de mest populära nätverken Google AdWords, Yandex.Direct, Begun.

Kontextbaserad reklam gör att du snabbt kan uppnå önskat resultat. Ett annat utmärkande drag för denna typ av onlineannonsering är dess höga pris. Det bildas på auktioner med deltagande av annonsörer. Detta leder till höga annonseringskostnader, särskilt om ämnet för den marknadsförda produkten är mycket populärt.

Här, infoga en utskriftsskärm med ett foto från adminpanelen, när till exempel 150-5000 rubel betalas per klick.

För att driva en kontextuell reklamkampanj är det inte nödvändigt att ha en enorm budget. Om du bara spenderar 300-500 rubel om dagen kan du uppnå bra resultat. Priset för ett klick i olika nischer varierar, och ganska mycket. Till exempel är kostnaden per klick för ett ämne som "stickade leksaker" 9-40 rubel. Förfrågningar om "PVC-fönster" är mycket dyrare - från 500 till 1500 rubel per övergång.

bannerannonsering

Banderollerär grafiska bilder eller bilder med animation. Genom att klicka på dem kommer besökarna till annonsörens webbresurs. Banners relevans är särskilt hög för bildannonsering, för även om användaren inte går till webbplatsen kommer han ihåg företagets logotyp, dess namn, varumärke. Och marknadsföringens huvuduppgift är att göra varumärket eller företagssymbolerna igenkännliga.

Nu är interaktiv bannerreklam mycket populär: besökaren måste lösa ett logiskt eller aritmetiskt problem, besegra "skurken". Formatet på sådana animerade banners är flash. Deras effektivitet är särskilt hög om föremålet för reklam är spel eller annan underhållning.

SEO

SEO marknadsföring varor är inte en sorts reklam på Internet, men den har liknande mål och syften. Med hjälp av SEO kan du locka användare till sajten, öka dess popularitet och marknadsföra webbresursen bland användare.

Huvuduppgiften för SEO-kampanj är att höja webbplatsens position i sökmotorresultaten, eftersom användare går till webbresursen huvudsakligen från Yandex eller Google. Användare kommer att lita mer på resursen om dess positioner i toppen av frågan är höga.

SEO marknadsföring har också nackdelar. En av dem är behovet av att arbeta på resursen hela tiden. Om innehållet uppdateras regelbundet och dess kvalitet övervakas blir det inte så svårt att behålla de vunna positionerna.

Man bör också komma ihåg att SEO-processer är svåra att förutse. Marknadsföringen kan ta några månader, eller ett år eller till och med två. Naturligtvis är det i det här fallet inte värt att räkna med rimlig kostnadsprognoser.

teaser reklam

Teasers är grafiska bilder eller animationer vars innehåll chockerar användarna. De placerar teaser-annonser på informationssajter eller på webbplatser med tvivelaktigt innehåll. Dess effektivitet är högst när den placeras på kvinnors webbplatser.

Reklam i sociala nätverk

För att marknadsföra produkter och tjänster på sociala nätverk måste du spendera mycket pengar på marknadsföringsaktiviteter. I det här fallet är det inte möjligt att ange tidsfristen för att uppnå det uppsatta målet, samt att förutse kostnaderna. Men ändå är det här sättet att marknadsföra varumärket ganska effektivt i det långa loppet.

pressmeddelande

Att publicera pressmeddelanden om nyheter eller populära tematiska resurser är en ganska intressant typ av internetreklam. Det kallas också artikelfrämjande.

E-post nyhetsbrev

För inte så länge sedan var e-postdistribution av reklammeddelanden mycket populär. För närvarande används den endast för att arbeta med vanliga kunder. Men genom att använda det klokt kan du uppnå en ganska hög effektivitet. För att göra detta måste du tänka noga på distributionens organisation.

Exempel på hur du skickar e-post till dina kunder

Typer av onlineannonsering i sociala nätverk

Riktad reklam

Riktad reklam i sociala nätverk fungerar på samma princip som i sökmotorer. För att reklam ska fungera effektivt måste du korrekt bestämma målgruppen på det sociala nätverket. Ta reda på vilka egenskaper som passar dina potentiella kunder och rikta in dem med annonser. Till exempel, när du marknadsför en grupp på VK, är det nödvändigt att ta hänsyn till preferenserna för dess prenumeranter / medlemmar.

Applikationer i sociala nätverk

För närvarande lockas kunder ofta med hjälp av interaktiva metoder, inklusive olika applikationer. Ordningen på ansökningar från VK-annonsörer är särskilt vanlig, vars syfte är att locka användare och marknadsföra deras grupp. Även om denna metod är vanlig och effektiv, är kostnaden för sådan reklam hög. Detta gör att det sällan används för att marknadsföra små eller nya företag.

Artiklar och publikationer

Nya typer av onlineannonsering

Produktplacering

Denna typ av reklam på Internet används vanligtvis i onlinespel. Annonserade varumärken är antingen integrerade direkt i spelet eller visas ofta för spelare. Genom att integrera produktinformation i spel på detta sätt kommer varumärkesimagen att växa, vilket gör det enkelt att få ut den på marknaden.

Produktplacering har nackdelar som härrör från funktionerna på webbplatserna som används för reklam:

  • du kan använda den här metoden för att marknadsföra inte alla produkter, på grund av publikens särdrag;
  • Det är svårt att förutse och utvärdera effektiviteten av sådan reklam;
  • negativ uppfattning av reklaminformation från publiken är inte utesluten.

Vi rekommenderar inte att du använder produktplacering som den huvudsakliga marknadsföringsriktningen. Effektiviteten av denna typ av reklam blir hög om du tar med ett nytt varumärke till marknaden. Framgång är också garanterad om målgruppen är exakt definierad.

Retargeting

Denna teknik är baserad på användningen av cookies ("cookies"). Detta är en enkel Javascript-kod. När en kund besöker din webbplats för första gången finns denna kod kvar i deras webbläsare under en viss tid.

När en person öppnar olika webbplatser i Display-nätverket visas annonser framför honom som gör att han kan gå till din webbplats och uppmana till en specifik åtgärd. Det vill säga, du interagerar med en publik som redan är bekant med din webbresurs och därför är mer benägen att vara intresserad av dina erbjudanden.

Viral reklam

Det här är ett speciellt sätt att annonsera, som skiljer sig från alla andra. Kärnan är att användarna själva distribuerar information av reklamkaraktär. Om det lyckas sker distributionen exponentiellt. Hur uppnår man detta? Du kan spela in en video, skapa en sida, vars innehåll kommer att intressera användare så mycket att de kommer att dela det med familj och vänner.

Det är mycket svårt att analysera hur effektiv denna metod för reklam är. Det finns inga universella mätvärden och indikatorer för att spåra effekten. Marknadsförare som använder viral reklam gör dock sina val medvetet. De hoppas att deras investering ska löna sig många gånger om.

Popup-fönster

Denna typ avser aggressiv reklam. Popup-fönster dyker upp när en användare går in på en webbplats och hindrar honom från att se nödvändig information. Fönstret försvinner endast om personen stänger det genom att klicka på "krysset", eller registrerar sig (prenumererar eller vidtar en annan föreslagen åtgärd).

Det händer att även efter att popup-fönstret stängts omdirigeras besökaren till annonsörens webbplats, det vill säga popup-fönstret uppfyller sitt syfte i alla fall.

Ibland stämmer inte innehållet på webbplatsen där popup-fönstret dyker upp. I det här fallet kommer reklam tydligt att uppfattas negativt. Sådana meddelanden kan dock också vara användbara: till exempel om de innehåller ett erbjudande om att köpa varor i en onlinebutik med rabatt eller vid en kampanj.

Annonsering i mobilapplikationer (baserad på Android och iPhone)

Denna typ av onlineannonsering dök upp relativt nyligen. Det fungerar på Android och iPhone. De flesta vuxna har mobila enheter som gör att de kan använda World Wide Web (målgruppen är ungdomar i åldern 15-35).

Allt fler använder olika prylar respektive, antalet potentiella kunder växer också. Annonsering i mobilapplikationer kan anpassas för en specifik målgrupp. Du kan spåra hur effektivt det är genom antalet aktiva användaråtgärder.

Pushmeddelanden

Denna metod är ny, men den används ändå ofta av många företag. Push-meddelanden är popup-meddelanden. Som regel behövs de för att meddela användaren om ändringar på webbplatsen, till exempel:

  • antivirusprogram med en viss frekvens informerar om lanseringen av nya PC-skyddsverktyg;
  • applikationer installerade på mobila enheter meddelar att en uppdatering är tillgänglig;
  • sociala nätverksapplikationer skickar push-meddelanden om nya meddelanden, inlägg från vänner och andra händelser.

Först var syftet med sådana meddelanden att påminna användaren om applikationen. Därefter började de användas i reklamsyfte. Distributionen av sådana meddelanden kan organiseras både via Internet och via mobila kommunikationskanaler (mobiloperatörer).

Det finns olika tjänster som låter dig betala för push-notiser och anpassa det själv. Arbetsschemat är som följer: efter att användare prenumererar på e-postlistorna de är intresserade av, börjar de få korta meddelanden i form av push-meddelanden. Det finns några krav att tänka på:

  • meddelanden bör inte vara för frekventa och påträngande, annars kommer de bara att irritera användare;
  • ämnet för meddelandena måste motsvara ämnet för utskicket som användaren har utfärdat;
  • det är nödvändigt att länka reklam till en sida eller ett konto på ett socialt nätverk för att ge feedback;
  • det är nödvändigt att en person kan avbryta prenumerationen när som helst, annars kommer meddelandena du skickar att betraktas som spam.

TOP 10 böcker som berättar vilken typ av onlineannonsering som är mest effektiv

  1. Igor Mann, Roman Tarasenko, Dmitry Turusin "Gör något nytt"

Boken beskriver 10 reklamverktyg som erbjuds av Igor Mann och hans affärspartners. Marknadsförare, företagsledare och affärsmän är vanligtvis omedvetna om revolutionerande nya marknadsföringsverktyg. Endast ett fåtal kan besluta sig för att bli först med att använda nya annonsverktyg. Men förgäves.

  1. Vitaly Myshlyaev "iMarketing. Vi arbetar enligt systemet

Boken beskriver ett komplett system som låter dig utveckla marknadsföring på webben. Publikationen bygger på material och erfarenheter från ett populärt seminarium som genomförts av författaren och Igor Mann. Den här manualen bör finnas på bordet för varje entreprenör och marknadsförare som inte kan se affärsframgångar utan kompetent internetmarknadsföring.

  1. Ilya Melnikov, Larisa Byalyk "SEO-segerplan för ditt företag"

En SEO-kampanjstrategi är helt enkelt nödvändig när stora uppgifter ställs i projekt på webben. Sökmotoroptimering behövs för att öka trafiken på resursen. Och det spelar ingen roll vilket projekt du marknadsför: det kan vara en vanlig organisationswebbplats, en onlinebutik, en informationsresurs med många sidor.

  1. Philip Tsarevsky Yandex.Direct. Hur man gör en vinst, inte spelar på lotteri

Kontextbaserad annonsering har gjort det möjligt för många företag att lyckas. Det viktigaste är att genomföra en reklamkampanj först efter en grundlig analys, annars kommer det inte bara att hjälpa dig att hålla dig flytande, utan kommer också att dra ditt företag till botten.

  1. Denis Kaplunov "Neurocopywriting. 100+ influenstekniker med text"

Författaren till boken, Denis Kaplunov, berättar om sätt att skapa övertygande texter som kommer att fungera med hög effektivitet. Efter att ha läst boken lär du dig 100 verbala tekniker som gör att du kan påverka läsaren.

  1. Dmitry Rumyantsev "Främjande av affärer i VKontakte. Ny praxis och teknik»

Författaren beskriver alla befintliga strategier som låter dig marknadsföra din sida eller grupp på VKontakte, inklusive i frånvaro av din egen webbresurs. När han skrev, litade Rumyantsev på sin rika erfarenhet från många års arbete. Och han designade allt material i formatet "läs och gör".

  1. Michael Miller "YouTube for Business"

Att ha ljusa och originella idéer gör att du kan bli märkbar. Att uppnå berömmelse på traditionella sätt är inte alltid möjligt. Undrar du hur du kan marknadsföra ditt företag till minimal kostnad? Författaren rekommenderar att du använder YouTube för detta ändamål.

  1. Ian Brodie Försäljningsmail

Författaren är expert på marknadsföring och beskriver metoderna för att professionella marknadsförare och affärsmän ska bygga relationer med potentiella kunder baserat på förtroende. Boken visar dig också hur du kan använda e-postmarknadsföring för att öka försäljningen.

  1. Anton Popov "Bloggar. Ny inflytandesfär"

I boken hittar du svar på frågor: hur man ökar populariteten för en blogg, är en blogg ett tillåtande marknadsföringsverktyg, hur kan företag skaffa sig ett rykte hos bloggare och konvertera det för affärsvinst. Här hittar du tips på hur du gör ryska bloggare kända.

  1. Vitaliy Stetsenko "Trafikskiljedom från A till Ö"

Men för att arbetet ska bli effektivt måste du se till att allt är i ordning med din resurs. En platsrevision, som utförs av professionella, kommer att hjälpa till med detta.


Små företag har inte alltid tillräckligt med pengar i sin budget för att genomföra PR-aktiviteter. Det händer att endast gratis annonsering på Internet kan hjälpa dem. Det kan ge bra resultat. Och för detta behöver du inte spendera sexsiffriga summor för att marknadsföra ett litet eget projekt. Det finns olika sätt att annonsera online utan att spendera pengar från din budget. Resultat kan visas omedelbart.

Idag är det inte längre relevant att marknadsföra sin produkt på tv eller i pressen. För många människor ersätts tv och tidningar av Internet. De måste vara online i dagar. Om annonser ständigt flimrar framför dem kommer de definitivt att uppmärksamma det, särskilt eftersom systemet automatiskt väljer exakt de annonser som användaren är intresserad av.

  1. Privat;
  2. Kommersiell.

Den första typen väljs av vanliga användare som inte är engagerade i handel. De annonserar för att sälja en lägenhet. Det finns inga särskilda krav för deras reklam. Det händer att människor har en del yrkeskunskaper inom marknadsföringsområdet. Då får de snabbt rätt effekt efter att ha lagt ut sina annonser.

Det andra alternativet används för att sälja någon produkt eller tjänst och få inkomst från den. Kommersiell reklam skapas inte bara i syfte att marknadsföra en produkt. Denna typ av reklam lär människor om livet. Det tvingar en person att köpa den eller den produkten, att bära vissa saker.

Hav av möjligheter: alla använder

  1. blandad;
  2. Text;
  3. Grafisk.

I artikelkataloger lägga upp texter med länkar till dem. Sådana webbplatser täcker en liten publik. Artiklar här placeras användbara och informativa, så att informationen som publiceras i dem kan kopieras till andra webbplatser. Därmed börjar marknadsföringen av din produkt.

Använder bloggar och dagböcker. Bloggar används för att marknadsföra unika produkter och tjänster.

Det finns gratis plattformar för flera spelare LiveInternet.ru, Blogger.com, LiveJournal. Det är här berättelser om produkten och dess fördelar publiceras.

I recensioner du kan presentera en positiv recension av den annonserade produkten eller tjänsten och skriva din personliga åsikt om dem.

För att marknadsföra ditt företag måste du publicera på nyhetsportaler och massmediedatabaser. Många journalister ser informationen och om den är värdefull distribuerar de den på Internet. Endast nyheterna måste presenteras korrekt för att locka journalisters uppmärksamhet.

Reklam är nödvändigt för marknadsföring och marknadsföring av webbplatsen, varumärket eller tjänsterna på marknaden. Därför är det användbart att veta vilka typer av annonsering på Internet som finns i princip, så att det vid behov finns mycket att välja på.

Reklam som handelsmotor har funnits länge. Och på Internet dök det upp när samma Internet blev tillgängligt för massanvändaren. Internet har tillsammans med tidningar, tv och radio blivit en mycket lovande reklamnisch.

För närvarande finns många riktiga företag och företag på Internet. Syftet med en sådan företagswebbplats är att locka fler potentiella kunder och ge dem ytterligare information om företagets arbete och listan över produkter eller tjänster som tillhandahålls.

Förutom företagssajter finns det många andra webbplatser på Internet: informativa, personliga, underhållande och vilka reklam kan hjälpa till i den svåra processen att marknadsföra webbplatser.

1. Visa annonsering

Media (massmedia) har också reklam. Det är skillnad på onlineannonsering och annonsering i media. Den består i att man på Internet inte bara kan titta på en annons med ögonen, utan också klicka på en annons, gå till en webbsida och få ytterligare information där, som inte finns tillgänglig i media.

Låt oss nu titta närmare på länkar och banners i visningsannonser. Alla är vana vid länkar på Internet. Vi kan säga att hela Internet består av länkar. Länkar på webbplatser kan vara, inklusive reklam. Annonsören betalar för en reklamlänk till sin webbplats, tjänst eller produkt, och webbansvarig placerar denna länk på sin webbplats.

Ordet "banner" är lånat från det engelska språket: "banner", som betyder "banner", "transparens", "flagga".


Ris. 1. Webbplatsbanner som marknadsför eventet Optimization 2016.

Webmasters på betald basis publicerar på sina webbplatser inte bara länkar till andra webbplatser, utan även banners (Fig. 1) som annonserar ett företag, produkt eller tjänst.

Pengar debiteras antingen för en engångspublicering av en länk för alltid (de så kallade "eviga" länkarna), eller för publiceringen av en länk eller banner under en viss tidsperiod ("tillfälliga" länkar för en vecka, en månad etc.).

2. Kontextuell reklam: vad är det

Ordet "sammanhang" betyder närvaron av en sådan del av texten, vilket är en fullständig tanke. Samtidigt tolkas och förstås alla ord och fraser i denna text entydigt. Till exempel betyder ordet "nyckel" i sammanhanget "han stoppade in nyckeln i dörren för att öppna den" "dörrnyckel". I sammanhanget "han tog upp nyckeln till programmet" betyder ordet "nyckel" "gå in i programmet." Om sammanhanget är "gå till källan för vatten", betyder ordet "nyckel" "källa".

Kontext gör att du kan förstå mer exakt vad som står på spel. Så kontextuell reklam låter dig visa användaren reklam om just den fråga som intresserar honom på Internet.

Till exempel kan en webbsida om att göra glass hemma visa annonser för blandare, kylskåp, fryst frukt och liknande.

  • text i form av länkar,
  • banderoller,
  • videoannonsering (placeras i videon).
  1. bredvid sökresultat i sökmotorer,
  2. eller på olika partners webbplatser.

Kontextuell annonsering kännetecknas av ökad relevans och klickbarhet från användarnas sida, eftersom annonser (oftare i textform, mindre ofta banners eller videor) endast visas för de personer som anger en liknande sökfråga.

Sökannonsering som en del av kontextuell annonsering

När en användare anger en fråga returnerar den vanligtvis kontextuell reklam först och sedan resten av informationen.

Till exempel nedan i fig. 2, angavs frågan "färgade linser för ögonen" i Yandex sökrad. Sökmotorn ger ut den första annonsen märkt "Reklam" (1 i fig. 2). Detta beror på att sökmotorn själv tjänar på att placera annonser och får inkomster från att visa annonser i sina sökresultat.


Ris. 2. Ett exempel på sökannonsering i Yandex

På den inmatade begäran efter annonsen ger sökmotorn också ut "vanliga" sajter, och inte från annonser, det vill säga de sajter som ärligt eller på ett sätt lyckades nå TOPPEN (nummer 2 i fig. 1). Sådana sajter är numrerade, börjar med siffran 1 och vidare i den ordning som de byggdes av en eller annan sökmotor.

Kontextuell reklam Yandex och Google

Å ena sidan har Yandex ett annonsnätverk för annonsörer som heter Yandex Direct. Annonsörer placerar sina annonser där och betalar Yandex för att visa dem. Yandex visar betald reklam antingen i sina sökresultat som svar på en begäran från användare eller på webbansvariga webbplatser.

Å andra sidan heter annonsnätverket för webbansvariga YAN (Yandex Advertising Network). För att visa Yandex-annonser skickar webbmastern in sin webbplats för moderering i Yandex. Om webbplatsen klarar moderering och accepteras av YAN, ingår webbmastern ett avtal med Yandex och blir dess partner, och webbmasterns webbplats kallas en Yandex-partnersida. Sedan installerar webbmastern annonsenheter på sin webbplats och får under vissa förutsättningar en belöning från Yandex för detta.

Således fungerar Yandex sökmotor som en mellanhand mellan annonsörer och webbansvariga:

  • Yandex.Direct är ett annonsnätverk för annonsörer,
  • YAN - för webbansvariga.

Inte bara fungerar som en mellanhand.

  • för annonsörer - Google Adwords,
  • och för webbansvariga - Google Adsense.

3. Geo kontextuell reklam

Även relaterat till sökmotorer. Det speciella med denna annons är att här är användaren regionalt bunden till ett visst företag som tillhandahåller vissa tjänster i sin stad eller region.

Till exempel, en användare från Khabarovsk skriver in frasen "köpa byggmaterial" i en sökmotor. I resultaten ser han platserna för företag som är involverade i försäljning av byggmaterial, som just ligger i hans region. Detta är resultatet av geo-kontextuell reklam.

Geo-kontextannonsering fungerar bra på mobiltelefoner. Vissa användare är inte ens medvetna om att geolokalisering är aktiverad som standard på deras mobiltelefoner, vilket gör att de kan exakt bestämma var användaren befinner sig. Om i Yandex. I Maps eller i Google Maps från din smartphone anger du till exempel en förfrågan om matsalar eller caféer, då utfärdas de närmaste kaféerna till platsen där användaren befinner sig.


Ris. 3. Geokontextannonsering i Yandex Maps

På fig. Figur 3 visar att i den högra kolumnen visas först två reklamblock med geo-kontextuell reklam, och sedan visas webbplatser från TOPPEN av sökresultaten.

4. Viral reklam

Viral reklam inkluderar även olika elektroniska kurser, checklistor eller böcker, till exempel i . Om informationen där är extremt viktig, intressant och nödvändig för användare, kommer de gärna att dela sådant material med varandra. Därmed kommer den virala spridningen av information att ske. I arbetet med viral reklam kan man se en analogi med spridningen av influensa i en skola eller i en storstad.

Oftare förekommer sådant användbart innehåll, men det innehåller länkar till annat material, inklusive betalmaterial.

5. Reklam i onlinespel

Ett varumärke eller företagslogotyp kan harmoniskt passa in i spelet, till exempel som bakgrund.

Mjukt och diskret kommer det att komma ihåg av användaren som spelar spelet, och därefter är det mer sannolikt att denna användare köper produkterna från detta företag.

6. Reklam på sociala nätverk

Ris. 4. Annonsering på Facebook

I sociala nätverk kan du ställa in inriktning - det är när reklam är inställd på att visas på ett socialt nätverk för en viss krets av användare, utvalda enligt vissa kriterier: geografisk plats, kön, ålder, intressen, etc.

Om kostnaden för onlineannonsering

När det gäller kostnaden måste du här titta på olika annonsalternativ och välja den som passar dig.

Du kan självständigt prova olika typer av reklam på Internet, baserat på det lägsta belopp som krävs för att köra reklam. Till exempel, i Yandex.Direct är minimikostnaden för reklam 300 rubel, i det sociala nätverket VKontakte - 500 rubel.

Hälsningar, kära läsare av InetSovjetbloggen! Den här artikeln kommer att diskutera olika typer av annonsering på Internet och deras egenskaper. Att känna till funktionerna i varje typ av reklam hjälper dig att effektivt spendera din budget på att marknadsföra dina produkter eller tjänster.

Från artikeln lär du dig inte bara om vilka typer av onlineannonsering, utan också hur mycket annonsering på Internet kostar och var den kan placeras. Få rekommendationer för effektiv onlineannonsering för att öka projektets popularitet, öka försäljningen av varor och tjänster. Tack vare olika anpassningskriterier och möjligheten att göra ändringar i placerade annonser när som helst på dygnet ökar onlineannonsering hela tiden sin marknadsandel.

Vad är internetannonsering?

Med utvecklingen av Internet och den ökade potentiella publiken, under de senaste åren, har marknaden för onlineannonsering växt exponentiellt. Det finns många annonsformat tillgängliga nu: text, grafik, video och animation. Tack vare utvecklingen av det mobila Internet har räckvidden för användarpubliken utökats. Nu kan inte bara ägare av datorer och bärbara datorer se annonser på webbplatser, utan även användare av mobila prylar (surfplattor och smartphones).

Du kan placera annonser inte bara på specialiserade anslagstavlor, utan också på många webbplatser genom särskilda tjänster. Separat bör det noteras att annonsering i sociala nätverk och i YouTube-videor är de mest lovande sätten att locka målgruppen, tack vare flexibel inriktning. Inriktningsinställningar låter dig välja målgruppen för användare som kommer att vara intresserade av den här annonsen och följaktligen erbjudandet i den.

Analytics-tjänster för effektiviteten hos reklamföretag låter dig spåra en sådan parameter som konvertering. För en annons betyder det förhållandet mellan klick och totalt antal visningar. I statistiken visas den som CTR. Dessutom kan du analysera användarens vidare beteende på reklamsidan - prenumeration, registrering, fylla i en ansökan, göra en beställning och andra åtgärder.

Internetreklam och dess varianter

Det finns olika former av reklam på Internet - aggressiv (pop-up och pop-under-fönster, teasers, mediareklam i videoklipp), grafiska och animerade banners, kontextuella textannonser, reklamrad, reklam i e-postlistor.

bannerannonsering

Ett av huvudmålen med att placera bannerannonser på Internet är att öka varumärkesmedvetenheten om företaget.

En banner är en statisk eller animerad grafisk bild av en fast storlek. När det gäller formaten är en statisk bild jpeg eller png, och en animerad är gif och flash. De mest populära storlekarna är 468*60, 240*400.

Betalning sker för att visa en banner under en bestämd tidsperiod (dag, månad). Du kan välja webbplatser manuellt och komma överens med webbplatsägare om placering. Eller genom ett specialiserat utbyte Rotaban .

kontextuell reklam

Vad är kontextuell reklam på Internet? Det här är annonser som visas i enlighet med innehållet i innehållet på sidan där den visas. Sökord analyseras och de mest relevanta annonserna visas. Besökaren erbjuds en produkt eller tjänst som han har visat intresse för.

Nyligen har annonser börjat visas baserat på dina intressen. Du sökte till exempel på internet efter information om att välja surfplatta och nu ser du annonser för surfplattor hela dagen på sidor som du besöker senare.

Marknadsledare är Yandex.Direct och Google Adwords. Jag tror att du har hört talas om de två största sökmotorerna: Yandex och Google, och från namnen på de kontextuella reklamsystemen som anges ovan kan du gissa vem som äger vilket.

För en bra avkastning på annonsföretaget måste du välja rätt sökord som dina annonser kommer att visas för. I inställningarna måste du ange den geografiska platsen och regionen för målgruppen, typer av enheter.

Kostnaden för betalning för varje klick på annonsen beror på ämnet och konkurrensen. De billigaste klicken i icke-kommersiella ämnen kostar från 5 cent, i konkurrensutsatta kommersiella ämnen är det genomsnittliga priset några dollar. Det är värt att notera att ju högre på sidan en annons placeras, desto dyrare blir kostnaden för ett klick på den.

teaser reklam

Teasers är bilder, ofta animerade med en spännande titel. Med sitt utseende retar teasers besökaren genom att tvinga dem att klicka och se vad som döljer sig bakom den skrikande rubriken.

Teaser-annonser placeras oftast på underhållnings- och nyhetssajter. Sådan reklam är effektiv på kvinnors webbplatser för försäljning av hälso- och viktminskningsprodukter. Kvinnor följer gärna annonser och vidtar ytterligare åtgärder på annonsörens webbplats (prenumerationer, beställningar).

Aggressiva popup-annonser

Ett exempel på aggressiv reklam är ett popup-fönster som blockerar visningen av information på webbplatsen. För att ta bort den från skärmen måste användaren klicka för att stänga den. Ofta, vid stängning, tvångsomdirigeras användaren till en annan sida eller en ny sida med ett reklamerbjudande öppnas i ett separat fönster.

Ännu tidigare var en annan typ av påträngande reklam utbredd - när man tillsammans med den önskade sajten öppnade ytterligare ett fönster med reklam. Men nyligen hittas popup-annonser sällan på webbplatser av hög kvalitet, eftersom sökmotorer har infört sanktioner för dess placering.

Banner-, kontext-, teaser- och popup-annonsering placeras främst på webbplatser och forum.

Riktad reklam i sociala medier

Det klassiska formatet är ett annonsblock. VKontakte placeras den i den vänstra kolumnen och på Facebook - till höger. Ett exempel på en sådan annons på VKontakte-sidan:

Separat bör det noteras reklam i gemenskaper. Målgruppen kännetecknas av intresse för ett visst ämne. Ett reklaminlägg i en offentlig skiljer sig inte från ett vanligt inlägg, på grund av detta finns det mer förtroende för det. Om vi ​​jämför ett reklambudskap och en annons är den första mer informativ och innehåller mer information för användaren. Vad gäller avkastningen är den högre för en betald post.

Det bör noteras att publiken på VKontakte är yngre än Odnoklassnikis.

Betalningsformat eller för 1000 visningar, eller för 1 klick.

Du kan annonsera på Internet på en speciellt skapad profilsida på ett socialt nätverk. En falsk sida skapas specifikt för att marknadsföra en specifik tjänst eller produkt och fylls med nödvändig information. Detta är vad ägare av internetprojekt eller småföretag gör.

Ständigt utvecklande och växande företag bör skapa sin egen grupp eller publik. Interagera mer effektivt med användare inom det sociala. nätverk istället för att omdirigera dem till en separat webbplats. Naturligtvis kommer vissa investeringar att krävas för utformningen och administrationen av ditt eget samhälle.

YouTubes annonsformat

  1. En videoannons som spelas upp före videon i minst 5 sekunder. Efter 5 sekunder kan användaren klicka på knappen "Hoppa över annonser" och börja titta på videon som han kom till sidan för. Detta är det mest effektiva sättet att annonsera på YouTube för att locka användarens uppmärksamhet på ett varumärke eller en specifik produkt. Betalning tas för visningar.
  2. Följande annonsformat tar betalt för klick. Själva annonsen visas i den högra kolumnen ovanför de rekommenderade videorna, samt i form av ett genomskinligt block som läggs ovanpå videons botten. Denna typ av annonsering beställs via Google Adwords Display-nätverk.
  3. Den tredje typen är en 300*250 banner i den högra kolumnen ovanför relaterade videor. Oftast är detta ett mediablock med en animerad bild.

Tematiska platser

Denna grupp inkluderar olika bloggar, forum, anslagstavlor, portaler och gemenskaper. Publiken på sådana webbplatser är snävt tematisk.

När det gäller tid och arbete är detta ett av de svåraste sätten, men när det gäller kostnaden kan många resurser annonsera gratis. På många forum fungerar inte bara att registrera och lägga upp reklammeddelanden, administratörer kommer att skicka dig till ett förbud för explicit reklam. För att annonsera så diskret som möjligt måste du först kommunicera med publiken, så att säga, på en ointresserad basis.

Annonsering i nyhetsbrev via e-post

Infobusinessmen använder e-postmarknadsföring för att sälja sina informationsprodukter eller tillhandahålla tjänster. För att locka användare till abonnentbasen erbjuds de först en gratis produkt för ett abonnemang. Och sedan får varje prenumerant en serie brev som tvingar honom att köpa en betalprodukt.

Olika internettjänster eller butiker informerar sina kunder om nya produkter, kampanjer och rabatter med hjälp av e-postlistor. Vanligtvis är prenumeranter de som redan har köpt eller använt tjänsterna, så sådana e-postmeddelanden irriterar dem inte.

Effektivitet och kostnad

De billigaste typerna är: kontextuell, teaser och reklam i e-postlistor. Tack vare inriktningsinställningar kommer innehållsbaserad reklam att ses av intresserade användare, avkastningen på sådan reklam är hög. När det gäller teasers är de inte lämpliga för seriösa kommersiella projekt, men för underhållning, det är allt.

Mest av allt kommer du att behöva spendera pengar på bannerannonsering, men effektiviteten av det är ganska låg när det gäller försäljning. Men den är idealisk för bildreklam. Ytterligare medel kommer att behövas för att skapa en högkvalitativ banner av en professionell designer.

Jag hoppas att den här artikeln har hjälpt dig att förstå de grundläggande sätten att annonsera på Internet. Skriv recensioner i kommentarerna och dela din erfarenhet, vilken typ av reklam hjälpte till att marknadsföra ditt företag.